De grote storing in de ICT-systemen van de gemeente Den Haag is voorbij. Naar de exacte oorzaak wordt nog nader onderoek gedaan.
In een datacenter van de gemeente, gevestigd in het stadsdeelkantoor aan de Leyweg, viel gisteren door een stroomstoring een belangrijk deel van de gemeentelijke IT-systemen uit. Hierdoor waren onder andere de gemeentelijke website denhaag.nl, de parkeerapplicatie en telefonie (14070) niet bereikbaar.
Inmiddels zijn vrijwel alle applicaties weer opgestart en is de dienstverlening hersteld. De systemen voor de balies in het stadhuis en de stadsdeelkantoren waren deze ochtend nog niet helemaal operationeel. Rond het middaguur was dit verholpen. Aan de balies zijn de inwoners zo goed mogelijk geholpen of er is een nieuwe afspraak gemaakt. Alle gegevens van mensen die recentelijk aanvragen hebben gedaan, zijn bewaard gebleven.
De storing ontstond zondagochtend rond 11.00 uur tijdens reguliere onderhoudswerkzaamheden. Omdat ook het schakelmechanisme naar het noodaggregaat werd geraakt, kon de noodvoorziening niet in werking treden. Aan het einde van de middag was de storing in de stroomvoorziening hersteld en zijn de systemen gefaseerd opgestart. De gemeente laat onderzoek doen naar de specifieke oorzaak.